Linie Edelweiss poinformowała, że wczoraj (6 października) wycofała pierwszego A340-300. Airbus A343 o rejestracji HB-JMG powrócił z ostatniej rotacji na Seszelach i Mauritiusie w poniedziałek rano i po 9 latach zakończył oficjalnie swoją służbę w linii. Tym samym rozpoczyna się zapowiadane wcześniej odświeżenie floty dalekodystansowej Edelweiss i przechodzenie na nowoczesne samoloty A350-900.
Jak poinformowała linia Edelweiss, samolot HB-JMG od 2016 r. był częścią rodziny Edelweiss i towarzyszył jej w niezliczonych podróżach. Maszyna w tym czasie powitała na pokładzie ponad 1,1 miliona pasażerów. Airbus ten okrążył Ziemię prawie 900 razy, pokonał ponad 36 mln kilometrów i spędził w powietrzu ponad 43 tys. godzin.
Wspomniany A340-300 (HB-JMG) o numerze seryjnym MSN 562 został wyprodukowany w listopadzie 2003 r. Następnie pod koniec grudnia tegoż roku trafił do linii SWISS, w której latał do września 2016 r. Po rozpoczęciu dostaw nowych boeingów B777-300ER linia SWISS stopniowo wycofywała te maszyny, które zaczęły trafiać do Edelweiss. Ten konkretny dołączył do wypoczynkowej linii 1 października 2016 r. W konfiguracji linii, z szarotką na stateczniku, zabierał na pokład 314 pasażerów: 27 w klasie biznes (2-2-2) oraz 287 w klasie ekonomicznej (2-4-2). Samolot nosił imię Melchsee-Frutt, na cześć górskiej miejscowości wypoczynkowej w Szwajcarii znajdującej się w pobliżu jeziora Melchsee, w gminie Kerns, w kantonie Obwalden.
Przewoźnik oczekuje, że do końca 2026 r. wszystkie samoloty A340-300 zostaną zastąpione przez A350-900, a flota dalekodystansowa linii zostanie przywrócona do poziomu sprzed pandemii koronawirusa.
- Modernizacja floty dalekodystansowej jest kamieniem milowym w 30-letniej historii Edelweiss. Dzięki temu od 2027 r. nasza linia będzie dysponować jedną z najmłodszych flot dalekodystansowych w Europie - powiedział Bernd Bauer, prezes Edelweiss.
Edelweiss i jego flotaEdelweiss jest wiodącą szwajcarską linią lotniczą zajmującą się przewozami wypoczynkowymi i lata do najpiękniejszych miejsc wypoczynkowych na świecie. Linia jest siostrzaną spółką Swiss International Air Lines (SWISS) i członkiem Lufthansa Group.
Flota przewoźnika składa się obecnie z 21 airbusów: 14 A320, czterech A340-300 oraz
trzech A350, które docelowo będą zastępować A340. Linia oczekuje na dostawę 10 airbusów: jednego A320,
sześciu A320neo oraz trzech A350-900.